Bloog Wirtualna Polska
Są 1 255 084 bloogi | losowy blog | inne blogi | zaloguj się | załóż bloga
Kanał ATOM Kanał RSS
Kategorie

woda lodowa instalacja

wtorek, 26 kwietnia 2011 23:02

Jednym z najistotniejszych elementów mających wpływ na poprawną pracę agregatów wody lodowej oprócz projektu i prawidłowego doboru urządzeń jest działanie serwisu. 

   Przystępując do analizy problemu zasadnym jest rozróżnienie serwisu specjalistycznego od obsługi codziennej  klimatyzacji i między przeglądowej agregatów wykonywanej przez pracowników właściciela obiektu - właściciela instalacji klimatyzacji (także jako grupy serwisowe podnajmowane, traktowane jako outsourcing). Wyodrębnienie błędów obsługi od typowych błędów serwisu jest związane z podziałem charakteryzującym rynek serwisowy w Polsce, i nie tylko w naszym kraju, chociaż ze względów ekonomicznych zakres odpowiedzialności za instalacje klimatyzacji, w tym agregaty wody lodowej, bywa u nas już mniej jednoznaczny. 
   Biorąc pod uwagę powyższe rozróżnienie można podzielić uszkodzenia agregatów jako: powstałe na etapie realizacji inwestycji oraz na uszkodzenia w trakcie eksploatacji klimatyzacji. Charakterystycznym dla uszkodzeń serwisowych jest fakt, iż odpowiedzialność za uszkodzenia w trakcie eksploatacji dzielona jest między obsługę oraz serwis specjalistyczny - niesłusznie często przez krajowych dostawców nazywany fabrycznym, gdyż określenie to dotyczy bezpośrednio serwisu producenta.

 
Rys. 1. Niestaranne wykonanie trasy przewodów sterujących spowodowało nagromadzenie się wody deszczowej w rurach osłonowych i jej przeciekanie do wnętrza budynku. Serwis specjalistyczny w trakcie eksploatacji kilkakrotnie dokonywał inspekcji urządzenia! 

   Etap realizacji inwestycji dla serwisu to okres, podobnie jak pierwotnie proces projektowania, bardzo istotny, w którym serwis powinien być szczególnie wyczulony na możliwość pojawienia się błędów, czy to bezpośrednio projektowych, czy też instalacyjnych. Pozostawienie agregatu niedopasowanego do rzeczywistych potrzeb instalacji oraz uruchomienie go przez serwis bez uwzględnienia realnego obciążenia będzie skutkować albo zbyt dużym przeciążeniem sprężarek chłodniczych agregatu, albo też ich uszkodzeniem wynikającym ze zbyt krótkich cyklów pracy. Wprawdzie nowoczesne układy sterowania agregatów starają się automatycznie zapobiegać efektom zbytniego przeciążenia lub niedociążenia układu wody lodowej, ale może się zdarzyć sytuacja, w której pomimo tych zabezpieczeń agregat odmówi posłuszeństwa. 
   Jako przykład mogę podać sytuację, w której agregat wody lodowej został dobrany z zapasem chłodu, którego instalacja nie mogła odebrać przy temperaturach występujących przez większość dni sezonu klimatyzacyjnego. Serwis nie interweniował u projektanta i inwestora o zamontowanie zbiornika buforowego instalacji, pomimo tego, iż już w trakcie rozruchu wyraźnie widać było, iż produkowany chłód jest znacznie większy niż chwilowe zapotrzebowanie instalacji. Konsekwencją były krótkie cykle pracy sprężarek, które skutecznie były blokowane przez automatykę agregatu dla ich ochrony przed przegrzaniem i uszkodzeniem silników sprężarek. Także pojawiające się alarmy niskiego przegrzewu ssania były konsekwencją przymykania się zaworu rozprężnego próbującego "dopasować się" do mniejszego zapotrzebowania na chłód, niż najmniejszy stopień wydajności agregatu. Oczywiście w efekcie końcowym zbiornik buforowy pojawił się w instalacji, ale poprzez niefrasobliwość serwisu specjalistycznego dostawca urządzenia jak i projektant utracili wizerunek solidnych i profesjonalnych kooperantów.  

   W etapie eksploatacji agregatu wody lodowej, jak już nadmieniłem, odpowiedzialność za prawidłową pracę urządzenia spada na barki zarówno obsługi, jak i serwisu specjalistycznego klimatyzacji. Tutaj niestety statystyki pokazują, iż hasło zapożyczone od Hipokratesa jest jak najbardziej na miejscu. Mówi się potocznie, że serwis jest w około 90%przyczyną większości uszkodzeń agregatów wody lodowej i trudno się w tym przypadku nie zgodzić, jeżeli faktycznie nieprawidłowo uruchomione urządzenie już w początkowym okresie eksploatacji może ulec uszkodzeniu. Fabryki w tym przypadku ograniczają zakres swojej odpowiedzialności, gdyż pieczę nad urządzeniem przejmuje serwis i obsługa. Dlatego też, większość dużych i znanych producentów przerzuca odpowiedzialność za uszkodzenia w okresie gwarancji na bezpośrednich dystrybutorów, co w rzeczywistości skazuje właściciela bądź użytkownika agregatu na serwis, który jak pokazuje praktyka jest albo dobry, albo ten drugi. 
   W przypadku eksploatacji mogą zaistnieć sytuacje awaryjne wynikłe z nieprawidłowo prowadzonej eksploatacji lub też zastosowania nieprawidłowych materiałów i procedur serwisowych. Nieprawidłowo prowadzona eksploatacja to bardzo często efekt braku odpowiedniego instruktażu, który nomen omen powinien być prowadzony przez serwis dostawcy na podstawie instrukcji eksploatacji i dobrych praktyk serwisowych, nie wymienianych niestety w sposób jednoznaczny przez producentów. Nieprawidłowa eksploatacja to także jej zaniechanie wynikające z lekceważącego stosunku obsługi lub też po prostu braku odpowiedniej wiedzy co do sposobu i czasokresu jej przeprowadzania. Pojawienie się takiej sytuacji to nie tylko "sprawa" właściciela - użytkownika agregatu wody lodowej. To także problem należący do serwisu specjalistycznego, który powinien wskazać co jest lub co nie jest prawidłowo wykonywane w zakresie obsługi urządzeń. Zaniechanie ze strony serwisu specjalistycznego obciąża bezpośrednio serwis i ma wpływ na późniejsze negatywne opinie, a w konsekwencji odbija się nie tyko na relacji z klientem, ale często skutkuje jednorazowym, ostatecznym zakupem urządzeń z firmy reprezentowanej przez ten serwis. 


Podziel się
oceń
0
0

komentarze (0) | dodaj komentarz

chłodzenie i klimatyzacja

sobota, 09 kwietnia 2011 22:55

Prawidłowe przechowywanie artykułów spożywczych jest ściśle związane z kontrolowaniem temperatury w pomieszczeniach składowych. Nowoczesny system pomiarowy umożliwia archiwizację zarejestrowanej temperatury oraz tworzenie zestawień i histogramów klimatyzacji. Uzyskane wykresy i tabele pomiarowe umożliwiają prowadzenie nadzoru nad procesem chłodzenia i stanowią niezbędną dokumentację dla każdej chłodni składowej i klimatyzacji. 

   Produkowany przez firmę PC THERM system pomiarowy jest zarządzany przez program komputerowy REJESTRATOR 7.0. Program ten umożliwia odczytywanie danych zapamiętanych w rejestratorach pomiarów B32. Rejestratory są wyposażone w zegary czasu rzeczywistego i mogą pracować niezależnie od komputera, który może być podłączany okresowo w celu odczytania zebranych pomiarów. Czynność tę należy dokonywać na tyle często, aby nie powodować przepełniania się pamięci (pojemność ok. 16 000 odczytów z jednego urządzenia). B32 wyposażono w przekaźnik sygnalizujący konieczność odczytania pamięci. Program komputerowy może obsłużyć nawet 32 rejestratory B32. 



Podziel się
oceń
0
0

komentarze (0) | dodaj komentarz

czwartek, 29 czerwca 2017

Licznik odwiedzin:  11 230  

Kalendarz

« kwiecień »
pn wt śr cz pt sb nd
    010203
04050607080910
11121314151617
18192021222324
252627282930 

O moim bloogu

Blog poświęcony sprawom klimatyzacji, wentylacji, serwisem, montazem, instalacji w wentylacji i klimatyzacji, zarówno tej w domu, jak i w biurach i firmach. Wszystko co powinno się wiedziec aby korzys...

więcej...

Blog poświęcony sprawom klimatyzacji, wentylacji, serwisem, montazem, instalacji w wentylacji i klimatyzacji, zarówno tej w domu, jak i w biurach i firmach. Wszystko co powinno się wiedziec aby korzystać z klimatyzacji i być z niej zadowolony

schowaj...

Głosuj na bloog






zobacz wyniki

Wyszukaj

Wpisz szukaną frazę i kliknij Szukaj:

Subskrypcja

Wpisz swój adres e-mail aby otrzymywać info o nowym wpisie:

Statystyki

Odwiedziny: 11230

Lubię to

Więcej w serwisach WP

Favore.pl

Pytamy.pl